Podziel się:

piątek, 17 kwietnia 2015

Moje ulubione ciasto drożdżowe


Wczoraj zrobiłam, a dziś ledwo co udało mi się cyknąć fotkę ciasta :). Ja nie wiem jak to jest, ale u nas w domu ciasto rozchodzi się w tak szalonym tempie, że nie zdąży jeszcze dobrze ostygnąć a już połowy nie ma...

Przepis jest banalnie prosty, zaczerpnięty z jednej z moich ulubionych książek kucharskich Kuchni Polskiej Ewy Aszkiewicz.


Składniki na ciasto:
40 g drożdży
1/2 szklanki mleka (najlepiej tłuste)
180g masła
szklanka cukru pudru
szczypta soli
3 żółtka
3 szklanki mąki (z przepisu tortowa ja używam zwykłej)
rodzynki

Składniki na kruszonkę:
2 łyżki mąki
2 łyżki masła
2 łyżki cukru pudru

Sposób przyrządzenia:
Mleko podgrzewamy. Do ciepłego mleka dodajemy pokruszone drożdże i mieszamy tak aby się rozpuściły.
Rozpuszczamy drożdże w mleku

Robotem kuchennym ustawionym na średnie obroty ucieramy masło z cukrem pudrem. Gdy masa zbieleje dodajemy żółtka.

Dodajemy żółtka


Najlepiej każde osobno. Mieszamy, a gdy składniki połączą się dodajemy mleko z drożdżami, mąkę i sól. Gdy masa będzie jednolita dodajemy rodzynki, które wcześniej zaleliśmy wrzątkiem i odsączyliśmy je.
Rodzynki zalewamy wrzątkiem i odsączamy


Formę smarujemy masłem i przekładamy do niej ciasto.

Ciasto przekładamy do formy i wyrównujemy powierzchnię

Wyrównujemy powierzchnię, przykrywamy ściereczką i odstawiamy na chwilę w ciepłe miejsce. Czekamy aż podwoi swoją objętość a w między czasie przygotowujemy kruszonkę. Masło siekamy z cukrem pudrem i mąką a następnie czubkami palców zagniatamy kruszonkę. 
Gdy ciasto podwoi swoją objętość, posypujemy je kruszonką i wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 160 stopni C. Ciasto będzie gotowe po około 60 minutach. Można będzie to rozpoznać po tym, że wierzch się zrumieni a brzegi będą lekko odstawały od formy. 

Tak przedstawiła ciasto autorka książki:

Ciasto drożdżowe według Ewy Aszkiewicz

A moje wyszło tak:


Ciasto drożdżowe z rodzynkami

Podobne? ;)





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz