Podziel się:

poniedziałek, 10 sierpnia 2015

Ciąża - miesiąc pierwszy - jak dowiedziałam się o ciąży


Od dziś zacznę serię postów na temat ciąży. Oprócz standardowych informacji o tym co dzieje się z kobietą, jej ciałem, dzidziusiem postaram się zamiesić osobiste przemyślenia i odczucia związane z ciążą. 
Pamiętam jak w czasie pierwszej ciąży na bieżąco śledziłam informacje co dzieje się wewnątrz mojego brzuszka. Zastanawiałam się czy objawy jakie mam są prawidłowe, czy coś się nie dzieje za wcześnie lub za późno. Dlatego pomyślałam sobie, że może poprowadzenie czegoś w rodzaju dziennika ciąży będzie choć troszkę dla którejś przyszłej mamusi pomocne ;).

Zaczynamy od pierwszego miesiąca :)
No i tu schody, bo niewiele jest do pisania... Ciążę liczymy od pierwszego dnia ostatniej miesiączki. Tak więc jesteś w ciąży de facto nie będąc w niej.
Spróbuję Wam to wyjaśnić na podstawie mojej pierwszej ciąży.





Co dzieje się z kobietą


Tak oto wyglądał mój pierwszy miesiąc ciąży - wcale o niej nie wiedziałam! Co prawda domyślałam się bo prowadziłam skrupulatne notatki i mocno wkręciłam się w obserwowanie objawów ale pewność miałam dopiero prawie miesiąc po poczęciu.


Od 29.09 miałam zawroty głowy, byłam rozdrażniona i miałam wahania nastroju. Coś w rodzaju PMS. Doszły do tego też bóle mięśni takie jak przy grypie i mega zmęczenie. Koło 07.10 zaczęły się mdłości. Nie tak teatralne jak to bywa w filmach, gdzie panie biegnąc do toalety aby zwymiotować dowiadują się, że są w ciąży :) Po prostu było mi nie dobrze. Wtedy też zaczęła się nadwrażliwość piersi.
21.10 pierwszy raz zobaczyłam na USG bijące serduszko mojej córci :)

Co dzieje się z dzieckiem

 Aby można było cokolwiek mówić na ten temat musimy od razu przeskoczyć do 3 tygodnia ciąży. To wtedy po zapłodnieniu cokolwiek zaczyna się dziać. Po koniec trzeciego tygodnia ciąży zarodek składa się  z 12-16 blastomerów otoczonych przejrzystą osłoną. 5-6 dni zajmuje mu przemieszczenie się z jajowodu do macicy. W 4 tygodniu ciąży dzidzia wygląda jak pęcherzyk. Są to skupione ze sobą komórki. Tworzą one tzw. węzeł zarodkowy. W tym tygodniu zarodek zagnieździ się w błonie śluzowej macicy.

Jak policzyć tydzień i miesiąc ciąży



Są różne sposoby liczenia. Lekarze korzystają z kalendarza prowadzenia ciąży. Wygląda on tak:
źródło: http://promowolski.pl/195502/kalkulator-przebiegu-ciazy
Ale co zrobić jeżeli nie mamy kalendarza?
W przypadku tygodni prosta sprawa. Jak już pisałam liczymy od pierwszego dnia ostatniej miesiączki. Ja miałam problem z ustaleniem, który to właściwie miesiąc. Znam dwa sposoby liczenia miesięcy ciąży. 
Pierwszy, którego będę się trzymała na tym blogu:
1 miesiąc ciąży trwa w przybliżeniu od 0 do 4 tygodnia,
2 miesiąc ciąży trwa w przybliżeniu od 5 do 8 tygodnia,
3 miesiąc ciąży trwa w przybliżeniu od 9 do 13 tygodnia,
4 miesiąc ciąży trwa w przybliżeniu od 14 do 17 tygodnia,
5 miesiąc ciąży trwa w przybliżeniu od 18 do 22 tygodnia,
6 miesiąc ciąży trwa w przybliżeniu od 23 do 27 tygodnia,
7 miesiąc ciąży trwa w przybliżeniu od 28 do 31 tygodnia,
8 miesiąc ciąży trwa w przybliżeniu od 32 do 35 tygodnia,
9 miesiąc ciąży trwa w przybliżeniu od 36 do 40 tygodnia.
Drugi sposób:
1 miesiąc ciąży trwa w przybliżeniu od 0 do 4,5 tygodnia,
2 miesiąc ciąży trwa w przybliżeniu od 4,5 do 9 tygodnia,
3 miesiąc ciąży trwa w przybliżeniu od 9 do 13,5 tygodnia,
4 miesiąc ciąży trwa w przybliżeniu od 13,5 do 18 tygodnia,
5 miesiąc ciąży trwa w przybliżeniu od 18 do 22,5 tygodnia,
6 miesiąc ciąży trwa w przybliżeniu od 22,5 do 27 tygodnia,
7 miesiąc ciąży trwa w przybliżeniu od 27 do 31,5 tygodnia,
8 miesiąc ciąży trwa w przybliżeniu od 31,5 do 36 tygodnia,
9 miesiąc ciąży trwa w przybliżeniu od 36 do 40 tygodnia.

A co z trymestrami?
Według pierwszego sposobu licząc:
1 trymestr ciąży trwa od 0 do 13 tygodnia ciąży, czyli pierwsze trzy miesiące ciąży
2 trymestr trwa od 14 do 27 tygodnia ciąży, czyli 4, 5 i 6 miesiąc ciąży
3 trymestr trwa od 28 do dnia porodu, czyli 7, 8 i 9  miesiąc 

Jak to u mnie było z wagą

O swoją wagę martwi się dużo kobiet zachodzących w ciążę. Moim zdaniem nie ma się czym martwić. Ok, jak ktoś ma predyspozycje do tycia, lub widzi że za szybko waga rośnie to niech przyhamuje z objadaniem się czekoladkami. Teraz nie będę zdradzała ile przytyłam w ciąży, ale sporo. A po ważyłam mniej niż na początku. 
Ciążę zaczynałam z wagą 53,5 kg. Po pierwszym miesiącu ważyłam tyle samo. 

Sport w ciąży

To wygląda różnie. Oczywiście zawsze trzeba spytać się lekarza prowadzącego czy nie ma przeciwwskazań. Z doświadczenia wiem, że lekarze boją się rozmawiać na ten temat. A jak trzeba wypisać zaświadczenie to jest spory problem. 
Moim zdaniem sport jest bardzo ważny w ciąży i jeszcze ważniejszy przed nią. Kobietom które mają silne mięśnie brzucha, gibkość i wytrzymałość jest po prostu łatwiej przy porodzie. Bo poród to nie tylko ból, ale głównie ogromny wysiłek fizyczny. 
Myślę, że każda kobieta sama wie co dla niej jest dobre. Wiadomo, jeżeli nigdy nie uprawiałaś sportu to nie zaczynaj teraz od dużego wysiłku, ale każdy ruch jest dobry. Kobiety które nie uprawiały sportu przed ciążą mogą zacząć ćwiczyć od 4 miesiąca ciąży - wtedy gdy ryzyko poronienia jest już mniejsze. Ale nie oznacza to, że do tego czasu mają siedzieć i nic nie robić. Szybkie marsze, pływanie lub bardzo delikatna gimnastyka będzie idealna. 
Starajcie się aby wasze tętno nie przekraczało 140 uderzeń na minutę. 
Polecam zajrzeć na Youtuba jest tam dużo ćwiczeń dla kobiet w ciąży. Ja ćwiczyłam z Angeliką Pióro. TU link do kanału na YouTubie
Po za tym chodziłam na Pilates co mi naprawdę bardzo pomogło. Ostatnie zajęcia miałam na dwa tygodnie przed porodem :)
O ile w czasie ciąży nie wszystkie ćwiczenia mięśni brzucha są dozwolone o tyle pośladki i uda możecie spokojnie trenować. Wypróbujcie trening z Anielą :). Wiem, wiem Aniela jest kontrowersyjną osobą ale trening przynosi efekty :) 


Oto najważniejsze rzeczy o których musisz pamiętać starając się o dziecko i w pierwszym miesiącu:

1. Łykaj kwas foliowy. Jest on niezbędny w prawidłowym rozwoju układu nerwowego dzidziusia. Pamiętanie o regularnym przyjmowaniu kwasu pomoże zapobiegać takim chorobom jak bezmózgowie, rozszczep kręgosłupa czy przepuklinę mózgową.
2. Unikaj używek. Organizm kobiety na szczęście jest tak zaprogramowany, że w dziecko jest chronione do 5 tygodnia ciąży (u mnie w tym tygodniu test ciążowy pokazał wynik pozytywny). Jeżeli w tym czasie zdarzy Ci się wypalić papierosa lub wypić drinka dziecku nic się nie stanie. Ale jeżeli planujesz ciążę po co ryzykować?
3. Unikaj leków. Już na etapie starania się o dziecko za każdym razem mów o tym fakcie lekarzowi. Jeżeli przyjmujesz jakieś leki na stałe skonsultuj je z lekarzem czy nie zaszkodzą dzidziusiowi. No i oczywiście nie bierz żadnych leków na własną rękę. Odstaw też wszystkie suplementy diety i multiwitaminy. 
4. Sprawdź czy chorowałaś na różyczkę. Jest to bardzo niebezpieczna choroba dla kobiet w ciąży, szczególnie w pierwszych 4 miesiącach (do 16 tygodnia). Powoduje nieprawidłowy rozwój dziecka. Wpływa na rozwój układu słuchowego (głównie), wzrokowego, nerwowego czy sercowo-oddechowego. 
5. Nie jedz surowego mięsa, sushi, serów z mleka niepasteryzowanego i surowych jajek.

4 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli wszystko dobrze policzmy to będziemy wiedzieli kiedy mniej więcej mamy te dni płodne i możemy starać się o maluszka. Zresztą wyliczanie owulacji https://plodnosc.pl/jak-wyliczyc-owulacje-cykl-kobiety wbrew pozorom nie jest takie ciężkie. Zdecydowanie zwiększa to prawdopodobieństwo zajścia w ciążę.

    OdpowiedzUsuń
  3. często bywa i tak, że kobieta w pierwszym miesiącu nie wie w ogóle że jest w ciąży. objawów może nie być żadnych, więc jak się spodziewać prawda?

    OdpowiedzUsuń